Avdelningar

I Scouterna är vi uppdelade i olika avdelningar. I vår scoutkår har vi avdelningar för barn som går i årskurs 1 och uppåt. Scrolla ner för att läsa mer om hur våra avdelningar fungerar!

Vanligt avdelningsmöte

Vi brukar starta med nån slags ceremoni, ex hissa flagga. Vi brukar där efter köra någon slags lek, gärna med lite spring i, för att sedan kunna ta upp mötets tema vilket tar upp minst ett av scouternas målspår enligt Scoutmetoden. Vi brukar ta en liten paus och köra en lek till för att återgå till programmet för dagen. När det är runt 20 minuter kvar så plockar vi undan och städar upp. Det sista vi gör är att hala flaggan och sjunga scoutsången och avslutar med scoutlösen. Ibland förekommer det lite extra information som kan komma med scouten hem, ofta innan läger och hajker.

Behöver jag ha en scoutskjorta? Vi ser glatt att scouten har en scoutdräkt på sig, har man just börjat så kan vi rekommendera att beställa en via oss eller själva på scoutshopen.

Halsduken då? Vi ger ut en halsduk vid scoutens första kårceremoni, om scouten har blivit medlem!

Något annat? På scouterna får man vara sig själv så ha skoj!

Terminsupplägg

Vanligtvis så startar vi våra terminer 1-2 veckor efter skolorna men det brukar inte vara några problem att komma in mitt i terminen.

Vi har avdelningsmöten varje vecka. Ett avdelningsmöte är ca 2 timmar långt och hålls i scoutlokalen, vår scoutstuga bastan, eller ute. I början av terminen får scouterna ett terminsprogram med alla avdelningsmöten och hajker.

Var redo!