Bli scout i Sofia Scoutkår!

I Scouterna hittar du både utmaningar och nya kompisar, oavsett var du bor eller hur du gammal du är. Här kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen. Och du är självklart med och bestämmer vad vi ska hitta på.

När kan jag bli scout?

Vi har verksamhet för alla åldrar. För de allra yngsta har vi Familjecouting, där barnen deltar tillsammans med sina föräldrar. Från årskurs 1 har vi ”vanliga” avdelningar ända upp till vuxen ålder, det finns alltid något för dig. Som vuxen/förälder kan du vara Ledare eller hjälpledare och det kan du sedan vara så länge du vill! Har du missat terminsstarten så gör det inget, ta kontakt med aktuell avdelning.

Vad gör vi?

I scouterna får barn och unga växa och utvecklas i en härlig miljö. Vi lär oss, samarbetar, leker, och rör oss mycket i naturen. Vi har ceremonier när vi börjar och slutar mötet, har olika teman på mötena och genomför mötena varierande i patruller och storgrupp (avdelning). Vi håller ofta till i vår scoutlokal på Torpa, och när vi är ute så är vi ofta vid vår stuga Bastan eller på andra härliga platser i närområdet.

Vad kostar det?

Scouting är jämförelsevis en väldigt billig fritidsaktivitet, här är de kostnader man kan vänta sig:

Terminsavgift
Totala terminsavgiften ligger på 300 kr. I terminsavgiften ingår även Scouternas försäkring.

Hajker och läger
Hajker hålls normalt sett 1-2 gånger per termin. Kostnaden brukar ligga på ca 100-200 kr och går till inköp av mat och eventuellt material som kan behövas för hajken.

Vi försöker åka på läger varje sommar, och lägerkostnader kan variera mycket. En “normal” lägeravgift kan vara 1000-2000 kr, men för de riktigt stora lägren kan priset sticka iväg mer. De yngsta scouterna är ofta med på halva lägren, och då blir ju även kostnaden lägre.

Utrustning
Är man prylnörd går det förstås att lägga hur mycket pengar som helst på friluftsutrustning, men det behöver inte kosta skjortan.

Men vad kostar då scoutskjortan? Och behöver man en? När man bestämt sig för att scouting är något man vill hålla på med ser vi gärna att man har en scoutskjorta, eller annan typ av scoutdräkt. En barnskjorta kostar ca 300kr ny, men vi hjälper gärna till att samordna begagnad-försäljning. Oftast samordnas beställningar inom kåren för att slippa onödiga fraktkostnader.

För hajker och läger behövs ju också viss utrustning, t.ex sovsäck, liggunderlag och väska. Har man inte något eget finns det en del sådant material i kåren som vi kan låna ut, och i annat fall hjälper såklart vi ledare till med att fixa fram material att låna. Vill man inte springa iväg och köpa ny utrustning på en gång är det alltså sällan ett problem.

Gå med i vår kår och testa scouting

Du är välkommen när som helst på terminen att komma på ett möte och testa scouting. Hos oss får man också prova på tre gånger innan man bestämmer sig om man vill vara med.

Kontakta ansvarig avdelningsledare så hjälper han/hon dig att hitta ett bra datum att komma eller skriv i formuläret nedan så kontaktar ansvarig avdelningsledare er inom kort.

Intresseanmälan

Vill du bli scout så välkomnar vi er gärna till kåren! Fyll i dessa fält så återkopplar avdelningens ledare till er.